Zajezdnie, warsztaty, podzespoły i remonty.


PORTAL :: Zdjęcia współczesne :: Galeria "Foto sprzed lat" :: Galeria "Podróże"

Strona główna :: Kontakt :: Zarejestruj się :: Zaloguj mnie

K O M U N I K A T Y






Strona główna > Technika > Podzespoły
Wózek Swinga piasecznica
Na ogół mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że koło stalowe na szynie jest bardzo korzystnym sposobem przemieszczania się. Wynika to z faktu bardzo niewielkiego poślizgu koła przy toczeniu się (minimalny poślizg występuje bowiem zawsze), przez co zużycie energii jest dużo mniejsze niż dla koła ogumionego (samochód, autobus), ulegającemu dodatkowo odkształceniom w trakcie toczenia (opona jest skompresowana przy punkcie styku z jezdnią). Są jednak sytuacje, gdzie koło stalowe ma problemy. Jedną z typowych jest wilgoć lub oblodzenie szyn, albo... mokre liście jesienną porą, przyklejające się do stalowych szyn. Wówczas przyłożenie dużej siły hamowania blokuje koło, co wydłuża drogę hamowania. Aby zachować przyczepność, potrzebny jest nam środek do zwiększenia tarcia. Rozwiązaniem są piasecznice. To urządzenie ma w zbiorniku piasek i dyszę rozpylającą go w punkt styku koła z szyną. Piasecznica korzysta ze sprężonego powietrza, które wdmuchuje piasek ze zbiornika pod koło.

Wózek Swinga piasecznica

Na ogół mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że koło stalowe na szynie jest bardzo korzystnym sposobem przemieszczania się. Wynika to z faktu bardzo niewielkiego poślizgu koła przy toczeniu się (minimalny poślizg występuje bowiem zawsze), przez co zużycie energii jest dużo mniejsze niż dla koła ogumionego (samochód, autobus), ulegającemu dodatkowo odkształceniom w trakcie toczenia (opona jest skompresowana przy punkcie styku z jezdnią). Są jednak sytuacje, gdzie koło stalowe ma problemy. Jedną z typowych jest wilgoć lub oblodzenie szyn, albo... mokre liście jesienną porą, przyklejające się do stalowych szyn. Wówczas przyłożenie dużej siły hamowania blokuje koło, co wydłuża drogę hamowania. Aby zachować przyczepność, potrzebny jest nam środek do zwiększenia tarcia. Rozwiązaniem są piasecznice. To urządzenie ma w zbiorniku piasek i dyszę rozpylającą go w punkt styku koła z szyną. Piasecznica korzysta ze sprężonego powietrza, które wdmuchuje piasek ze zbiornika pod koło.

Infomacje o pliku
Nazwa pliku:IMG_0295_4.jpg
Nazwa albumu:JP / Podzespoły
Wielkość pliku:185 KiB
Data dodania:23, Wrzesień 2018
Wymiary:1000 x 667 pikseli
Wyświetleń:543 razy
URL:http://wwaw.omni-bus.waw.pl/warsztat/displayimage.php?pid=31465
Ulubione:Dodaj do ulubionych

Komentarz 1 do 2 z 2
Strona: 1

JP   [23, Wrzesień 2018 at 10:27 PM]
Resztę dopisuję w komentarzu ze względu na ograniczenie długości opisu. Na zdjęciu jest oznaczona dysza wylotowa z piasecznicy na koło. Piasecznica przydaje się też przy stromych podjazdach i śliskich szynach. Jej działanie w nowoczesnych tramwajach może być automatyczne, w momencie wystąpienia poślizgu kół, który wykrywają czujniki. Opis piasecznic można znaleźć na stronach http://www.transportszynowy.pl/ngd99piasecznice.php lub http://tramwar.pl/tw-piasecznice.html a producentem piasecznic jest m. in. Knorr-Bremse http://www.knorr-bremse.pl/pl/railvehicles/products/brakingsystems/auxiliaryequipment/sandung.jsp czyli ten sam producent co innych rodzajów hamulców kolejowych. Piasecznica po angielsku to sandbox. Pozdrowienia dla kolegi 3872, który wywołał to zagadnienie do objaśnienia Uśmiech
prosper5250   [24, Wrzesień 2018 at 12:00 AM]
W razie czego wydłużyłem właśnie dozwoloną długość podpisu dziesięciokrotnie.

Komentarz 1 do 2 z 2
Strona: 1

Dodaj swój komentarz 
Imię Komentarz
Śmiech :lol: Nabijam się :-P Bardzo szczęśliwy :-D Uśmiech :-) Neutralny :-| Smutek :-( Płaczę, jest mi bardzo smutno :cry: Cool 8-) Zaskoczony :-o Zakręcony :-? Zawstydzony :oops: Zszokowany :shock: Zły :-x Przewracanie oczami :roll: Puszczać oczko ;-) Pomysł :idea: Okrzyk :!: Pytanie :?:
stat4u