81 pojeżdżą dłużej niż reszta. Im większy golas tym żywotniejszy. A 82/84 gdyby wystawili teraz, zaraz, choćby kilka sztuk to sprzedali by je w dobę. Ale na razie bez nich się nie obędzie.
Kraków już się pozbył trzech sztuk SU18 z 2005 roku. Po dostawie 38 sztuk SU18IV oraz 12 sztuk Volvo 7900A Hybrid w tym roku jeszcze trochę poleci.... Na razie zostało 50 sztuk. Poza tym MPK Kraków pozbywa się także Jelczy M181MB/3 "Tantus" z rocznika 2005 i 2007 (jeszcze mają 20)
Warto przypomnieć, że w tym roku do Krakowa ma przyjechać 86 sztuk Mercedesów Citaro II generacji. Pozwoli to skasować ostatnie 10 sztuk Scanii z lat 1997, 1998, 2000, Jelczy M121MB (5 sztuk) oraz całą serię Solarisów U12 z 2004 roku (50 sztuk II generacji). A, że mają "trochę" zapasu to może i polecą gazowe gnioty z 2005 roku (5 sztuk) oraz kilka U12 z 2008 roku (III generacja).
~lenka
[20, Styczeń 2018 at 03:36 PM]
@Prosper. Skąd info że znaleźli by się chętni na su18 82xx i 84xx. Dobrze wiesz jak to z tymi chętnymi jest. Kilka Manow kupił Tarnobrzeg i Kurkowska, no i KML ostatnio wziął Jelcyny. Wszystko co odstawione zakupił zlomiarz i to boli. Wymienionych wozów szkoda obstawiać bo to udana seria ( tak mówią kierowcy). Jeśli by poszły dalej pracować to tak, jeśli pod palnik stanowczo mówię NIE.
~Wujek Staszek
[20, Styczeń 2018 at 03:49 PM]
@Lenka nie głupi pomysł z tym sprzedaniem,spójrz na Częstochowę zawsze mają nie dobór przegubów i mogą się na nie połasić
@Wujek Staszek. MPK Częstochowa ma przegubowce ale stoją na zajezdni bo sławetnym pożarze. A jak na razie to kupują Jelcze M121 i M181 z MPK Kraków.
~lenka
[20, Styczeń 2018 at 06:08 PM]
Tarnobrzeg też kupił kilka osiolkow które są w ruchu A te 2 przeguby to faktycznie chyba na części bo fotek nie widzieliśmy. Częstochowa jest zdesperowana po wpadce z Solbusami i oprócz zakupów w Krakowie kupili też jakieś Many w Jastrzębiu. W Czestochowie trzeba upatrywac dobrego klienta bo przecież kupili też swego czas Ikarusy 57xx.
~alekt
[20, Styczeń 2018 at 07:29 PM]
Chętni na SU18 z 2005 na pewno się znajdą o ile cena nie będzie wygórowana. Póki co zdobyć używkę z takiego rocznika ciężko. Może Gryf by się pokusił o zastąpienie starszych wozów?
~P
[20, Styczeń 2018 at 09:41 PM]
Moim zdaniem dobrze, że MZA informuje o planowanej sprzedaży wozy z aż rocznym wyprzedzeniem. Potencjalni kupujący do takich transakcji muszą mieć czas, aby się przygotować, zaplanować, zarezerwować kasę. Jest wtedy szansa, że i cena będzie bardziej przyzwoita niż wartość złomu. Wozy ajentów trafiały do dalszej eksploatacji, i choć były młodsze rocznikowo, to wiadomo jak bardzo były zajeżdżone i zdezelowane.... A mimo to chętni się znajdowali.
~oko
[23, Styczeń 2018 at 11:26 AM]
Nie wiem czy aż tak fajnie z tą klimatyzacją, niekiedy jest za zimno. Wsiada się a tu 15 stopni mniej, i można się zaziębić. Na szczęście w najstarszych solarisach z R-10 nie bardzo to już działa, ale co będzie gdy nastaną nowsze? Poza tym te wozy są ciągle w przyzwoitym stanie. Miasto nie powinno przesadzić z wydatkami. Czy Ostrobramska dostanie nowe gazowce? Czy instalacja do tankowania jest wykorzystywana w 100% czy ma jeszcze rezerwy?
Nie ma to jak propaganda sukcesu w wykonaniu prezesa MZA który swoich pracowników ma za debili i mówi że spółka nie ma pieniędzy na podwyżki dla kierowców a chce sprzedawać sprawne zdrowe autobusy niskopodłogowe. W 2019 po mieście będą jeszcze jeździć SU15, 50 szt. MAN NG313 oraz ponad 50 szt. wysoko podłogowych Jelczy. No ale cóż gimbaza się cieszy a i niektórzy dorośli miłośnicy kupują każdą plotę którą im prezes wyszepcze do ucha.
@oko: W najstarszych solarisach z R10 jest po prostu zamontowana słabsza wersja klimatyzacji. W nowszych - od 2009 roku - jest klima w wersji śródziemnomorskiej. Niestety kierowcy nie rozróżniają obu typów i często ustawiają temperaturę jak najniższą i w tych "śródziemnomorskich" jest lodówka. Czekam więc aż ktoś tu napisze, że w Solarisach 81xx MZA zamontuje klimatyzację dla pasażerów. Gdyby ZTM płacił niższą stawkę za wozy bez klimy, to może coś by się zmieniło, ale skoro stawka jest jednakowa, to jest jak jest
Głośność Knapika można regulować w ostrobramskich staruszkach, więc jak sądzę tych z Woronicza też.
~1
[24, Styczeń 2018 at 11:07 PM]
Kolega fraktal się myli i wprowadza zamęt. Temperatury na wozie nie można regulować. W sterowniku Wabco można jedynie nacisnąć przycisk włączający zintegrowany system ogrzewania/klimatyzacji. Wóz sam decyduje jak ma działać. Kierowca nie ma dostępu. Tylko serwis może regulować różnicę temperatur przy jakiej załączy się układ.
Jeżeli moje informacje są błędne, a czerpie je od kierowców, to znaczy, że zamęt panuje wśród samych kierowców. Mnie jako pasażerowi nie wolno przecież dotykać sterownika. A nikt mnie na kierowcę autobusu nie wyszkoli, już bardziej tramwaju, bo tam operuje się dżojstikiem. I dalej, skoro wśród samych kierowców panuje w tej sprawie wielogłos, to znaczy, że brakuje im porządnego szkolenia. A to że wielu nie wie o śródziemnomorskiej klimatyzacji, to fakt, wystarczy zapytać. No i w tramwajach można regulować chłodzenie o kilka stopni, a też jest HVAC. Jeżeli w autobusach istotnie nie ma możliwości regulacji przez kierowcę, to czy tak jest OK? To oczywiście pytanie retoryczne.
~Leśny Dziadek
[25, Styczeń 2018 at 01:55 PM]
81xy może i są "biedne", ale mają lepsze odejście, lepszego kopa, niż te obecne leasingowane 52xy i 54xy.
~B
[25, Styczeń 2018 at 11:07 PM]
W sumie jest okej, bo czujniki działają i regulują, a dwa że można nastawiać odpowiednio programując. W sterowniku jest tylko przycisk mówiąc w skrócie "system off/on"